مزایای سیستم ERP

چهارشنبه 07 شهریور 1403 توسط
مزایای سیستم ERP
محقق (دیجیتال مارکتینگ)
| هنوز نظری وجود ندارد

ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning، نرم‌افزاری کامل برای برنامه‌ریزی منابع سازمانی بوده که با یکپارچه‌سازی بخش‌های یک کسب‌وکار، به مدیریت جلوه‌ای بهینه و نوین می‌دهد. مزایای سیستم ERP باعث شده که این نرم‌افزار در دنیای امروز به ابزاری قدرتمند میان کسب‌وکارها تبدیل شود و بسیاری از سازمان‌های کوچک تا بزرگ برای سر و سامان دادن به وضعیت خود به این سیستم روی بیاورند. اگر در خصوص قابلیت‌های این سیستم کنجکاو هستید، با ما همراه باشید و با مزیت‌های سیستم ERP آشنا شوید.

سیستم ERP چه قابلیت‌هایی دارد؟

قابلیت های erp

قبل از اینکه با مزایای سیستم ERP آشنا شویم، بیاید نگاهی بر قابلیت‌های این نرم‌افزار داشته و اهمیت استفاده از آن را درک کنیم.

  1. 1️⃣یکپارچگی اطلاعات: نرم‌افزار ERP با جمع‌آوری اطلاعات بر زیر یک سقف، این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که با بینشی منسجم، تحلیل‌های دقیقی بر روی اطلاعات داشته و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید.
  2. 2️⃣خودکارسازی فرایندها: سیستم ای آر پی، با خودکارسازی عملیات‌های ساده و تکراری در کسب‌وکارها، نه تنها به فرایندها سرعت بخشیده، بلکه با حذف رد پای انسان، میزان رخ داد خطا را هم کاهش می‌دهد.
  3. 3️⃣طراحی ماژولار سیستم: با طراحی سیستم ERP به صورت ماژولار، افزونه‌ها به صورت مستقل عمل کرده و به صورت جداگانه مدیریت می‌شوند. 
  4. 4️⃣پوشش‌دهی ارز و زبان‌ها متنوع: این سیستم با پشتیبانی صدها زبان و ارز متفاوت به شما امکان فعالیت در خارج از مرزهای کشور خود را می‌دهد. 

نگاهی بر مزایای سیستم ERP

سیستم ERP بر پایه مفاهیم ساده‌ای تشکیل شده، اما در خود مزایای بی‌نظیری جای داده هر کسب‌وکاری را می‌تواند متحول کند. در ادامه این بخش به مزایای سیستم ERP نگاهی خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید. 

افزایش بهره‌وری و کارآمدی در فرآیندها

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیستم ERP بهبود کارایی با استفاده از پوشش‌دهی همه بخش‌های کسب‌وکار است. این نرم‎‌افزار با یکپارچه‌سازی تمامی فرآیندها، اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار داده و همه کارکنان را از پروسه‌ هر واحدهای سازمان آگاه می‌سازد. این موضوع هماهنگی میان بخش‌های کسب‌وکار را به اوج رسانده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. 

سیستم ERP با طراحی اتوماسیون‌ها در واحدهای مختلف، پروسه‌های تکراری را از بین برده و کمک می‌کند که کارها به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند. با خودکارسازی شدن فرآیندهای تکراری، کارکنان می‌تواند انرژی خود را بر روی کارهای مهم‌تری بگذارند و از وقت خود در جهت رشد سازمان استفاده کنند. این قابلیت سیستم، نه تنها هزینه‌ها را کمتر می‌کند، بلکه رضایت مشتری‌ها را هم به همراه دارد.

تحلیل بر اساس گزارش‌های دقیق

مهم نیست که با چه معیاری می‌خواهید بخش‌های سازمان را ارزیابی کنید؛ ​نرم‌ افزار ERP گزارش‌های دقیقی از واحدهای امور مالی، انبار، خدمات، تدارکات، فروش، بازاریابی، منابع انسانی ارائه می‌دهد. شما با استفاده از این گزارش‌ها می‌توانید فعالیت‌ واحدها را با یکدیگر مقایسه کرده و دید شفافی از عملکرد آن داشته باشید. حال که بینش مناسبی از بخش‌های سازمان دارید، می‌توانید موانع را از سر راه برداشته و در مسیر قله پیشرفت حرکت کنید. 

تصور شما از آینده کسب‌و کارتان چیست؟ سیستم ERP با استفاده از این گزارش‌ها و داده‌ها تاریخی سازمان، تقاضاها، درآمدها، هزینه‌ها پیش رو را پیشبینی کرده و دید مناسبی از وضعیت پیش رو در اختیار شما قرار می‌دهد. 

صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان

شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید آگاهی مناسبی از امور مالی داشته باشید و تصمیم‌‌گیری‌هایی هوشمندانه در جهت کاهش هزینه‌ها بگیرید. جالب است بدانید که یکی از مزایای سیستم ERP کاهش هزینه‌ها است. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، با برخورداری از قابلیت‌های کاربردی مانند اتوماسیون‌ها و اینترنت اشیا، نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. 

این سیستم با بررسی امور حسابداری به بهترین شکل ممکن، تداخلات مالی را از بین برده و همچنین در پیدا کردن بهترین تامین‌کننده مالی هم به شما کمک می‌کند. همه این موارد در کنار یکدیگر، باعث حفظ سرمایه یک سازمان شده و شما را از دغدغه هزینه‌های اضافی راحت می‌کند. 

انعطاف‌پذیری در ابعاد گسترده

شاید در امروز کسب‌وکارتان از ابعاد کوچکی برخوردار باشد، اما این وضعیت پایدار نبوده و ممکن است تجارت شما در طول زمان توسعه پیدا کند. در اینجاست که انتخاب نرم‌افزاری با زیرساختی منعطف برای سازمان‌های کوچک و متوسط به دغدغه‌ای ذهنی تبدیل می‌شود. اما نگران نباشید، مقیاس‌پذیری بی‌نظیر از دیگر مزایای سیستم ERP است.

 شما برای شروع می‌توانید ماژول‌های اساسی این نرم‌افزار را انتخاب کرده و در گذر زمان با افزایش نیازهای سازمان، افزونه‌های جدیدی را به سیستم خود اضافه کنید. 

اگر مایل به آشنایی با انواع ماژول های erp هستید، مقاله آنرا مطالعه کنید.

در کلام دیگر می‌توان گفت که نرم‎‌افزار ای آر پی هم‌زمان با نیازهای شما رشد می‌کند تا زمانی که تمام الزامات سازمان را بطور کامل پوشش دهد. 

حفظ اطلاعات در چارچوبی از جنس امنیت

چگونگی امنیت در erp

اگر سازمان شما داده‌ها حساسی را در خود جای داده، باید بدانید ERP با برخورداری از پروتکل‌های امنیتی و دیوارهای آتشین، اطلاعات شما را در بستر مناسبی محافظت می‌کند. در این سیستم داده‌های در  سطوح مختلف امنیتی پراکنده نمی‌شوند و بر روی یک پایگاه داده واحد، لایه‌های امنیتی پیاده‌سازی می‌شوند. در ای آر پی، دسترسی‌های متفاوتی در نظر گرفته شده که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند؛ این پروتکل‌های از نفوذ سارقان اینترنتی جلوگیری کرده و حفره‌های امنیتی کسب‌وکار شما را از بین می‌برند.

در کلام مختصر، مزایای سیستم ERP عبارتند از:

  • یکپارچگی اطلاعات
  • خودکارسازی فرایندها
  • ارائه تحلیل‌های راهبردی
  • بهبود تصمیم‌گیری
  • افزایش بهره‌وری
  • کاهش هزینه‌ها
  • مقیاس‌پذیری بالا
  • افزایش امنیت اطلاعات
  • بهبود همکاری
  • رضایت مشتری

سیستم ERP برای چه کسب‌وکاری مناسب است؟

نرم‌افزار ERP بر اساس نحوه استقرار به مدل‌های ابری، مستقر در محل و ترکیبی دسته‌بندی می‌شود. وجود مدل‌های متنوع ای آر پی باعث شده که این نرم‌افزار برای کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ قابل استفاده باشد. جالب است که بدانید اکثر شرکت‌های کوچک با پرداخت هزینه‌ پایینی، از نرم‌افزار ERP ابری استفاده کرده و با استفاده از ماژول‌های پایه آن نیازهای کسب‌وکارشان را برطرف می‌کنند. 

در طرف دیگر سازمان‌های متوسط هر سه نوع این سیستم برایشان کاربردی بوده و می‌توانند بر اساس شرایط خود یکی از آن‌ها را استفاده کنند. سازمان‌هایی با اطلاعات عظیم هم معمولا با سمت ERP ترکیبی یا مستقر در محل رفته و تمام فرایند مدیریت سیستم و شخصی‌سازی را در دست می‌گیرند. 

کلام پایانی

در این مطلب متوجه شدیم که نرم‌افزار ERP چیست و این سیستم یکپارچه مزایایی دارد. به عنوان نکته پایانی هم باید اشاره کنیم که تمامی این مزایا، وابسته به برنامه‌‌ریزی و انتخاب نرم‌افزار متناسب با کسب‌وکارتان بوده و بدون استقرار ERP به صورت اصولی امکان‌پذیر نیست. پس اگر تصمیم به تهیه این نرم‌افزار دارید، قبل از هر کاری با مشاوران ستکا ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتتان را در خصوص نرم افزار ستکا افزایش دهید. 

اطلاعات بیشتر

در ERP
ورود | ثبت نام افزودن نظر