معرفی انواع ماژول‌های Erp

دوشنبه 05 شهریور 1403 توسط
معرفی انواع ماژول‌های Erp
محقق (دیجیتال مارکتینگ)
| هنوز نظری وجود ندارد

در چند سال گذشته، با بالا گرفتن رقابت در بازار فعالیت کسب‌وکارها، نرم‌افزارهای ERP و ماژول‌های erp آن اهمیتی دوچندانی پیدا کردند و بین سازمان‌ها محبوب شدند؛ اما چیزی که این سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی را به گزینه‌ای راهبری برای تجارت‌ها تبدیل کرده، ماژول‌های متنوع و تخصصی آن است. ماژول‌های erp بخشی از سیستم erp هستند که به صورت یکپارچه با هم کار میکنند.

 ​نرم‌افزار ERP، در قالب یک سیستم ماژولار توسعه پیدا کرده که فعالیت‌های مرتبط به هر واحد، در قالب یک ماژول طراحی شده است. این ماژول‌ها با ایجاد هماهنگی و خودکارسازی فرایندها، زوری به بازوان کسب‌وکارها داده و صرفه‌جویی در منابع را برای شما به ارمغان می‌آورند. 

به صورت کلی8 ماژول اصلی erp وجود دارد که هر کدام تعدادی زیر ماژول دارند.

لیست ماژول‌های ای آر پی

شما میتوانید ماژول‌های erp ستکا را به صورت رایگان تست کنید. کافیست روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم تماس

شماره تماس

ماژول های ERP چیست؟

erp یک سیستم یکپارچه کسب‌وکار است که هر کدام از این ماژول‌ وظیفه مدیریت بخشی از کسب‌‌وکار را برعهده دارند.

تمامی این ماژول‌ها به یک پایگاه‌داده مرکزی وصل هستند که باعث مدیریت یکپارچه در erp میشود. این ماژول‌ها میتوانند با یکدیگر ادغام شده و باعث افزایش بهروری شوند. 

📚بیشتر بخوانید: ​​استقرار نرم‌ افزار erp

ماژول‌های ERP چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کنند؟

اگر سیستم مدیریت منابع سازمانی را مانند یک جعبه ابزار تصور کنیم، ماژول‌های ERP نقش چکش، آچار، پیچ گوشتی و … را ایفا می‌کنند؛ ابزارهایی با کاربردهای خاص خود که همگی در یک جعبه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

ماژول‌های این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تک تک فرایندهای یک کسب‌وکار را پوشش داده و با جمع‌آوری اطلاعات هر بخش، تصویری یکپارچه از وضعیت سازمان ایجاد می‌کنند. این ماژول‌ها علاوه بر ارائه داده‌ها، عملکرد هر واحد را پشتیبانی کرده و با ساده‌سازی فرایندها، کسب‌وکارها را به سمت پیشرفت سوق می‌دهد. 

اکثر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در ابتدا سیستم ای آر پی را با ماژول‌های پایه‌اش تهیه می‌کنند تا با کمک آن‌ها، سر و سامانی به بخش‌های اساسی کسب‌وکارشان بدهند؛ اما پس از مدتی که کسب‌وکار توسعه پیدا می‌کند، نیاز و چالش‌های جدیدی متناسب با این رشد به‌وجود می‌آید.

 در اینجاست که طراحی ماژولار نرم‌افزار ERP اهمیت پیدا کرده و امکان اضافه کردن ماژول‌های جدید را به سیستم فعلی می‌دهد. در این نرم‌افزار می‌توانید با حفظ کامل زیرساخت‌‌ها، ماژول‌های جدیدی را برای کسب‌کار خود تعریف کرده و موانع جدید را با آسودگی برطرف کنید.

انواع ماژول‌های ERP

انواع ماژول erp

ماژول‌ها معمولا بر اساس جامعیت و گستردگی هر نرم‌افزار، در انواع متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند؛ اما ما در این بخش با معیار قرار دادن نرم‌افزار ستکا به عنوان یک سیستم ERP جامع، وارد رکن‌های اساسی هر کسب‌وکار شده و ماژول‌های مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم:

1-ماژول حسابداری

امور مالی و حسابداری به عنوان یکی از حساس‌ترین واحدهای هر سازمان، همانند ریسمانی تمام بخش‌های یک کسب‌وکار را به هم گره زده و بقای آن را تضمین می‌کند. در ماژولی که برای این فرآیند طراحی شده، تمامی جوانب مالی اعم از حساب‌های دریافتنی و پرداختنی تا بودجه‌بندی و گزارش‌های مالی رصد شده و در داخل یک پایگاه داده مرکزی ثبت می‌شوند. 

این ماژول با تفسیر داده‌ها، تحلیل‌هایی دقیق در زمینه وضعیت مالی ارائه داده که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و بهینه‌سازی در سازمان‌ شوند. با ماژول حسابداری، دیگر نیازی به انجام امور پرداخت حقوق، تطبیق ‏‏‏حساب‌ها و مدیریت وجوه نقد نیست؛ همگی فعالیت‌های حسابداری خودکارسازی شده و به آسانی یک کلیک قابل رویت است. 

2-ماژول منابع انسانی(HR)

ماژول منابع انسانی

با ماژول منابع انسانی صفحات گسترده اکسل را دور ریخته و اطلاعات کارمندان خود را بر روی سیستمی یکپارچه ذخیره کنید. نرم افزار منابع انسانی تمامی سوابق کارمندان اعمم از اطلاعات شخصی، شرح شغل و عملکرد آن‌ها را بررسی کرده و فرایندهای مرتبط به استخدام تا آموزش را در دست می‌گیرد. با کمک این ماژول، نه تنها حضور و غیاب، بلکه ساعات کار و زمان مرخصی را هم می‌توانید مشاهده کنید.

3-ماژول فروش 

از مدیریت ارتباط با مشتریان گرفته تا ثبت سفارش و صدور فاکتور، همگی را به ماژول فروش بسپارید. این ماژول سیستم ERP، با پیگیری سفارشات و تحلیل عمیق بر روی آن‌ها، فرآیند فروش کسب‌وکار شما را مدیریت کرده و درآمدزایی شما را با تغییرات اساسی دگرگون می‌کند. 

با استفاده از ماژول CRM، تمامی سوابق شرکت‌های مشتری مانند تاریخ و زمان تماس‌ها و ایمیل‌های ارسال شده و سابقه خرید را ذخیره کرده تا کارمندان فروش با دسترسی به اطلاعات بتوانند تعامل بهتری را ایجاد کنند. با این ابزار سر نخ‌های موجود را مدیریت کرده و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. 

4-ماژول زنجیره تامین

با ماژول زنجیره تامین، تمامی فرایند تولید یک محصول از تدارکات، ‏‏مدیریت موجودی، مدیریت سفارش تا مدیریت انبار و تولید را تحت کنترل درآورید. این ماژول با دربرگرفتن فرآیند تدارکات، تامین‌کنندگان اصلی و فرعی مواد اولیه را ردیابی کرده و محصولاتی که بازپرداخت یا تعویض شده‌اند را مدیریت می‌کند. نرم‌افزار مدیریت زنجیره تامین با مدیریت انبارها و اعلام موجودی‌ها، امکان برنامه‌ریزی برای تولید محصولات را فراهم کرده و سفارشات شما را متناسب با میزان موجودی‌هایتان جلو می‌برد. نگران کیفیت محصولات خود هستید؟ این فعالیت را هم به عنوان آخرین مرحله زنجیره تامین بر عهده این ابزار بگذارید.

5- ماژول بهره‌وری

همانطور که می‌دانید، یکی از قابلیت‌های سیستم ERP، خودکارسازی فرآیندهای تکراری با هدف بهبود کارایی در سازمان بوده که مسئولیت این عملیات بر عهده ماژول بهره‌وری است. این ماژول با برخورداری از ابزارهای هوش مصنوعی، عملکرد کارکنان را از طریق شاخص‌های کلیدی (KPI) پیگیری کرده و زمان‎‌های کاری را رصد می‌کند. پس از یادگیری فرایندها تکراری، آن‌ها را به صورت خودکار در زمان مناسب عملی کرده و در وقت و انرژی سازمان صرفه‌جویی می‌کند. 

📚بیشتر بخوانید: تاثیرات هوش‌مصنوعی در ERP

6- ماژول خدمات

ماژول خدمات با ارائه قابلیت‌هایی همچون سازماندهی پروژه‌ها، ایجاد و بررسی جدول زمانی فعالیت‌های کسب‌وکار را سازمان‌دهی کرده و انسجام را برای تجارت شما به ارمغان می‌آورد. این ماژول برای تیم پشتیبانی هم کاربرد داشته و برای حل تیکت مشتریان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ایجاد قرار ملاقات‌ها و برنامه‌ریزی کارمندان هم می‌توانید از این ماژول کمک بگیرد. 

7- ماژول بازاریابی

ماژول بازایابی

اگر با افزایش فروش به دنبال روشن کردن موتورهای کسب‌وکارتان هستید، خالی از لطف نیست که با ماژول بازاریابی آشنا شوید. ماژول بازاریابی سیستم ERP ابزاریست برای ایجاد کمپین‌های خودکار تبلیغاتی؛ با تهیه آن، اتوماسیون ایمیل و پیامکی ایجاد کرده و به جذب مشتریان جدید بپردازید. اگر تصمیم به برگزاری رویدادی عمومی، مرتبط به زمینه حرفه‌ایتان دارید، مدیریت برنامه‌ریزی و فروش بلیط‌ها را به این ماژول سپرده و همایشی در راستای بهبود سازمان برگزار کنید. با ایجاد فرم نظرسنجی توسط ماژول بازاریابی، نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار را از دید مشتریان بررسی کرده و برای کسب اعتماد آن‌ها تلاش کنید. 

8- ماژول وبسایت

آخرین ماژول نرم‌افزار ERP که قصد داریم با آن آشنا شویم، ماژول وبسایت نام دارد. همانطور که از نام این ماژول مشخص است، این ماژول یک سایت‌ساز قدرتمند و حرفه‌ای تحت پلتفرم ای آر پی توسعه یافته و برای شما امکان طراحی سایت را ایجاد می‌کند. شما با استفاده از این ماژول می‌توانید بدون برخورداری از کوچک‌ترین دانش فنی، سایتی با کیفیت را پایه‌گذاری کنید. پس اگر تصمیم دارید که کسب‌وکارتان را به دنیای وب منتقل کنید، همین حالا این ماژول کاربردی را تهیه کنید. 

نرم‌افزار ERP ستکا

ستکا به عنوان یک نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی ایرانی، با به کار بردن آخرین تعاریف مدیریتی روز دنیا، برای همیاری در مسیر پر چالش توسعه کسب‌وکار، دستش را به سوی شما دراز می‌کند. ​​​نرم‌افزار ستکا از هشت ماژول اساسی امور مالی، منابع انسانی، خدمات، زنجیره تامین، فروش، بازاریابی، بهره‌وری و وبسایت تشکیل شده که در بخش قبلی بطور کامل با آن‌ها آشنا شدیم.

 این هشت ماژول کلیدی ستکا، در مجموع شامل 56 ماژول کاربردی بوده که با استفاده از آن‌ها تمامی نیازهای یک سازمان را شناسایی کرده و حفره‌های کسب‌وکار را پوشش می‌دهد.

پس اگر وضعیت راکد بازار توان شما را به سر آورده و برای بهبود شرایط به تصمیمی راهبردی نیاز دارید، همین حالا ستکا را عنوان جامع‌ترین نرم‌افزار ERP انتخاب کرده و به کسب‌وکار خود هماهنگی ببخشید. 

در انتها

در این مطلب با مهم‌ترین انواع ماژول‌های ERP آشنا شدیم. همانطور که اشاره شد هر کدام از این افزونه‌ها برای واحدی مشخصی از سازمان طراحی شده‌اند؛ اگر تصمیم به توسعه نرم‌افزار ERP دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا موانع کسب‌وکارتان را مشخص کرده، سپس با انتخاب ماژول مناسب ناهماهنگی‌ها را از بین ببرید. نظر شما در خصوص ماژول‌ها ERP چیست؟ آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اطلاعات بیشتر

شروع نوشتن اینجا...

در ERP
ورود | ثبت نام افزودن نظر