تفاوت ERP با CRM؛ کدام سیستم برای شما مناسب‌تر است؟

پنج‌شنبه 15 شهریور 1403 توسط
تفاوت ERP با CRM؛ کدام سیستم برای شما مناسب‌تر است؟
محقق (دیجیتال مارکتینگ)
| هنوز نظری وجود ندارد

تفاوت‌های ERP و CRM چیست؟ 

آیا CRM جزو سیستم ERP است؟

برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو سیستم مدیریتی با عملکردهایی متفاوتی بوده که هر کدام جنبه‌های خاصی از یک کسب‌وکار را پوشش می‌دهند. 

این دو سیستم ممکنه در نگاه اول مستقل از یکدیگر به نظر برسند، اما در خیلی جهات شبیه به هم عمل می‌کنند؛ CRM و ERP با هدف بهبود کارایی سازمان طراحی شده‌اند و با افزایش بهره‌وری در حوزه تخصصی خود به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند.

به طور کلی نرم‌افزار ERP سیستم جامع‌تری نسبت به CRM است ولی یکپارچگی این دو نرم‌افزار کنار هم معنی واقعی قدرت سیستم کسب‌و‌کار را نشان می‌دهد.

اما این دو نرم‌ افزار در چه راستایی فعالیت می‌کنند؟ اگر به دنبال جواب این سوال هستید، با ما همراه باشید و با تفاوت ERP با CRM آشنا شوید.

ERP چیست و چه هدفی دارد؟

erpچیست؟؛ سیستم Enterprise Resource Planning یا به اختصار ERP، نرم‌افزاری جامع در زمینه مدیریت منابع سازمانی بوده که با هدف یکپارچه‌سازی کسب‌وکارها، اطلاعات واحدهای مختلف یک سازمان، بر روی یک پلتفرم واحد جمع‌آوری می‌کند. 


ERP تمام فرآیندهای یک کسب‌وکار مثل امور مالی و حسابداری، خرید، فروش، بازاریابی، انبارداری و تولید محصولات، زنجیره‌تامین، منابع‌انسانی را کنترل کرده و با متصل کردن آن‌ها به یکدیگر در یک پایگاه اطلاعاتی جامع، سبب بهینگی و بهبود همکاری در سازمان می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر با نرم‌افزار منابع انسانی و نرم‌افزار زنجیره‌تامین کلیک کنید.

ویژگی‌های سیستم ERP 

1️⃣افزایش بهره‌وری با بهبود همکاری: این بستر یکپارچه با پیاده‌سازی اطلاعات بر روی یک پایگاه داده واحد، انتقال داده‌ها را میان بخش‌های مختلف آسان کرده و باعث شده که اطلاعات مورد نیاز هر بخش‌، در زمان درست و به صورت لحظه‌ای در دسترس قرار بگیرد. 

2️⃣ارائه تحلیل‌های راهبردی و بهبود تصمیم‌گیری: نرم‌افزار ERP با گردآوری اطلاعات در کنار یکدیگر، گزارش‌ و تحلیل‌هایی دقیق و داده‌محور ارائه داده که تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را بهبود می‌بخشد.

خودکارسازی فرایندها: این سیستم با کمک هوش مصنوعی فعالیت‌های دستی را ارزیابی کرده و با ایجاد اتوماسیون‌های کاربردی، فرآیندهای تکراری را خودکارسازی می‌کند. 

3️⃣مقیاس‌پذیری بی‌نظیر: نرم‌افزار ای آر پی به گونه‌ای طراحی شده که در هر زمانی امکان افزودن عملکرد و کاربران جدید به سیستم را برای شما فراهم می‌کند. اگر نیازهای کسب‌وکارتان تغییر یافت نگران نباشید؛ آن‌ها را در قالب ماژول‌ها جدید به سیستم خود اضافه کنید. 

4️⃣افزایش امنیت اطلاعات: یکی دیگر از مزایا سیستم ERP امنیت است. در کنار پروتکل‌های امنیتی و فایروال، در این سیستم سطح دسترسی‌های هم در نظر گرفته شده تا اطلاعات در امنیت کامل مورد حفاظت قرار گیرند.

CRM چیست و چه هدفی دارد؟

CRM مخفف (Customer relationship management)، سیستمی برای ذخیره و مدیریت کلیه سرنخ‌های فروش سازمان و داده‌های مشتریان است. این نرم‌افزار با هدف بهبود روابط مشتریان و افزایش فروش، به جمع‌آوری اطلاعات و سوابق مشتریان در چارچوب استاندارد می‌پردازد. سیستم سی آر ام راهکاری موثر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری بالفعل است.

ویژگی‌های سیستم CRM 

1️⃣متمرکز کردن داده‌‌های فروش: این سیستم با ذخیره‌سازی اطلاعات مشتریان و سرنخ‌های فروش در یک پایگاه داده مشخص، شما را از جستجوی اطلاعات مدنظرتان در میان انبوهی از داده‌ها بی‌نیاز می‌کند. 

2️⃣ذخیره سوابق کامل مشتریان: این سیستم با ذخیره همه سوابق و تعاملات بازاریابی، اطلاعات را در بستری واحد جمع‌آوری کرده و در راستای فروش بیشتر به فروشندگان ارائه می‌دهد. 

3️⃣برنامه‌ریزی بر روی فروش: نرم‌افزار CRM با ارائه برنامه‌ای منظم برای بهبود ارتباط با مشتریان، تماس‌های شما را یادآوری کرده و به شما کمک ‌می‌کند خیلی منظم‌ و دقیق‌تر تماس‌هایتان را پیگیری کنید. 

4️⃣تسهیل فرآیند فروش با خودکارسازی: نرم‌افزار CRM با برخورداری از ابزارهایی منحصربه‌فرد، فرایند فروش را ساده‌ کرده، سپس آن را خودکارسازی می‌کند. 

5️⃣بهبود بازاریابی با ارائه تحلیلات دقیق: این نرم‌افزار با کمک سوابق و اطلاعات ثبت شده، وضعیت فروش را پیشبینی کرده و با ارائه بینشی مناسب، به تیم‌ها اجازه می‌دهد کمپین‌های در حال انجام را بهینه کنند و با تحلیل روابط، وضعیت فروش را پیشبینی می‌کند. 

تفاوت سیستم ERP با CRM

تفاوت erp , crm

درسته که هر دو ERP  و CRM در برخی از زمینه‌ها عملکردی شبیه به یکدیگر دارند، اما برای افزایش سودآوری رویکردهای متفاوتی را پیش گرفته و راهشان را از هم جدا می‌کنند. نرم‌افزار ERP، با یکپارچه‌سازی اطلاعات کسب‌وکار و بهبود فرآیندها، بر روی بهره‌وری کامل از منابع موجود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها تمرکز دارد.

در طرف دیگر، CRM لیستی از مشتریان را فراهم کرده و با ارائه آن به مدیر عامل و نمایندگان فروش، به بهبود ارتباط با مشتری و ایجاد رابطه‌ سودمند و پایدار کمک می‌کند؛ این نرم‌افزار با استفاده از همین قابلیت‌ها، فروش را افزایش داده و با عملکردی متفاوت نسبت به سیستم ای آر پی، باعث سودآوری بیشتر یک سازمان می‌شود. 

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره شد، هر دو سیستم فرایند و دسترسی به داده‌ها را بهبود می‌دهند؛ اما CRM، بیشتر بر روی فعالیت‌های تعاملی سازمان مثل فروش و بازاریابی تمرکز دارد. در صورتی که ERP با در دست گرفتن عملیات‌های مختلف مثل برنامه‌ریزی پروژه، مدیریت زنجیره تامین و فعالیت‌های حسابداری، مدیریت را ارتقا داده و کسب‌وکار را سازمان‌دهی می‌کند. 

آیا CRM بخشی از ERP است؟


نرم‌افزار ERP به عنوان یک سیستم ماژولار، از افزونه‌های متنوعی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها، مسئولیت کنترل و بهینه‌سازی یکی از واحدهای سازمان را دارند. در میان ماژول‌های فراوان این سیستم، ماژولی بطور تخصصی برای فروش محصولات یا خدمات هم در نظر گرفته شده است.

در ماژول فروش نرم‌افزار ERP، قابلیت‌هایی برای ایجاد زیرساخت فروشگاه‌ و اشتراک‌ها در نظر گرفته شده که از آن‌ها عبور کنیم، با نرم‌افزار CRM مواجه می‌شویم. سی آر ام(CRM) به عنوان بخشی از نرم‌افزار ای آر پی(ERP)، فرآیند ارتباط با مشتریان را کنترل کرده و فروش شما را افزایش می‌دهد.

کدام نرم‎‌افزار برای کسب‌وکارتان مناسب است؟

حال که با دو سیستم ERP و CRM آشنا شدیم، احتمالا این سوال برایتان مطرح می‌شود که کدام سیستم برای کسب‌وکارتان مناسب است. برای انتخاب یکی از این دو نرم‌افزار، قبل از هر کاری باید نیازهای سازمان را بررسی کرده و مشخص کنید که به دنبال چه چیزی هستید.

اگر به دنبال یک راه‌حل جامع برای دگرگون کردن بنیادین سازمان هستید، نرم‌افزار ERP گزینه‌ای بهتر برای شما به‌شمار می‌رود. البته که پیاده‌سازی این سیستم، پروسه‌ای چالش برانگیزی بوده که هزینه‌‌های به نسبت سنگینی را بر دوش شما می‌گذارد. در کنار هزینه زیاد استقرار، راه‌اندازی این سیستم 2 الی 4 ماه هم زمان می‌برد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره استقرار نرم‌افزار ERP هستید مقاله آن را در بلاگ ستکا مطالعه کنید.

اما اگر از بودجه‌ای محدودتری برخوردارید و قصد دارید که با ابزاری ساده‌تر، فقط بر روی افزایش فروش و توانایی فروشندگان مانور دهید، نرم‌افزار CRM انتخاب مناسب شماست. 

جالب است بدانید که امکان استفاده هم‌زمان از هر دو نرم‌افزار هم وجود دارد. اگر کسب‌وکار شما به میزانی گسترش پیدا کرده که تصمیم به بهره‌وری از دو سیستم ERP و CRM در کنار یکدیگر دارید، باید به یک نکته دقت کنید؛ یکپارچه‌سازی دو نرم‌افزار باید به شیوه صحیح انجام شود تا برای کسب‌وکار شما مفید باشند. 

ادغام این دو سیستم می‌تواند به متمرکز شدن داده‌ها کمک کند و داده‌های تکراری در سیستم‌های جداگانه کاهش دهد. همگام‌سازی صحیح، باعث همکاری بیشتر میان دو ERP و CRM شده و سرعت و کارایی نرم‌افزارها را افزایش می‌دهد. 

کلید یکپارچه‌سازی این دو نرم‌افزار هم در این است که سی آر ام شما قابلیت ادغام با ERP را داشته باشد یا ای آر پی، از قابلیت همگام‌سازی نرم‌افزار شخص ثالثی مثل CRM برخوردار باشد.  

کلام آخر

در این مطلب نگاهی بر تفاوت نرم‌افزار ERP و CRM داشتیم و قابلیت‌های آن را به صورت جداگانه بررسی کردیم. به عنوان نکته پایانی هم باید اشاره کنیم که انتخاب نرم‌افزار مناسب بر اساس نیازهای سازمان، در طولانی مدت در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.

به همین دلیل از اطلاعاتی که در این مقاله بررسی کردیم، به عنوان نقطه شروع تحقیقات خود استفاده کرده و با در نظر گرفتن تمامی شرایط کسب‌وکارتان، بهترین نرم‌افزار را برای خود انتخاب کنید. 

اطلاعات بیشتر

در ERP
ورود | ثبت نام افزودن نظر