ERP چیست؟ - سیستم erp چه کمکی به کسب‌و‌کار‌ها میکند؟

شنبه 03 شهریور 1403 توسط
ERP چیست؟ - سیستم erp چه کمکی به کسب‌و‌کار‌ها میکند؟
محقق (دیجیتال مارکتینگ)
| هنوز نظری وجود ندارد

با توسعه یک کسب‌وکار، حجم و پیچیدگی فرایند‌های سازمانی افزایش می‌یابد، بطوریکه تکیه بر روش‌های سنتی برای تحلیل‌ اطلاعات، مانند جستجو کردن در تاریکی است؛ نتایج در کنار زمان‌بر بودن، اغلب غیر قابل اعتماد هم هستند. در این شرایط استفاده از ERP می‌تواند راهکاری نوین برای پیچ‌وخم‌های سازمانی باشد.

مفهوم ERP چیست؟

ERP به طور مشخص به معنی مدیریت منابع سازمانی برای کسب و کار هاست.

این سیستم شامل طیف وسیعی از فعالیت ها است که منجر به بهبود عملکرد یک سازمان می‌شود که در قالب یک سیستم نرم افزاری در کنار یک پایگاه اطلاعاتی به مدیریت، تجزیه و تحلیل کسب و کار میپردازد. erp می‌تواند  با مدیریت منابع سازمانی کمک به بهبود عملکرد نیروی انسانی، کاهش هزینه ها در سازمان و افزایش درآمد شود.

این سیستم به طور یکپارچه و هماهنگ تمام بخش های یک سازمان اعم از مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت امور مالی و حسابداری، مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید، مدیریت لجستیک مدیریت انبارداری مدیریت پروژه، مدیریت تعمیر و نگهداری و موارد بیشتر در سامانه ERP  مدیریت می‌کند.

نرم‌افزار erp  با ارائه راهکار برای برنامه ریزی منابع سازمان به کسب‌وکارها اجاره می‌دهد تا منابع خود را در حوضه های (مواد، منابع انسانی، منابع مالی، و ماشین آلات) که به 4M (Man, Machine, Material, Money)  معروف است مدیریت کنند.

ERP مخفف چیست؟

erp مخفف (Enterprise resource planning) را می‌توان راهکاری جامع در زمینه منابع سازمانی معرفی کرد. این استراتژی راهبردی، تمامی اطلاعات موجود در حوزه‌های مختلف یک کسب‌وکار را در فرمی منسجم جمع‌آوری کرده و داده‌های به‌دست آمده را در دسترس کاربران در سطوح مختلف قرار می‌دهد.

کاربردهای erp چیست و چه تاثیری بر کسب‌وکار‌ها دارد؟


کاربرد‌های سیستم erp

سیستم‌های ERP کاربردهای گسترده‌ای دارند و در بخش‌های مختلف یک سازمان به کار می‌روند. erp می‌تواند تمامی ماژول‌های خود را تحت یک پایگاه داده واحد برای ارتباط با بخش مختلف سازمان متمرکز کند.

 برخی از مهم‌ترین کاربردهای erp عبارتند از:

🔹منابع انسانی

🔹مالی و حسابداری

🔹زنجیره‌تامین

🔹فروش و بازاریابی

🔹مدیریت پروژه

🔹تعمیر و نگهداری

🔹انبارداری

🔹خرید و تولید

🔹لجستیک

🔹CRM(مدیریت ارتباط با مشتریان)

🔹فروش آنلاین

این ویژگی‌ها میتوانند به صورت یکجا در نرم‌افزار erp استفاده شوند یا به صورت جداگانه. به همین علت شرکت‌های کوچک و بزرگ میتوانند از آن استفاده کنند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاربرد ERP تنها برای سازمان‌ها بزرگ و گسترده است؛ اما این برداشت کاملا اشتباه است. مهم نیست کسب‌وکار شما در چه ابعادی است یا در چه صنعتی فعالیت می‌کنید؛ این سیستم جامع، به گونه‌ای طراحی شده که منعطف بر شرایط هر کسب‌وکاری باشد. 

جالبه که بدانید در سازمان‌ها متوسط، سیستم ای آر پی‌ در ابعاد مقایس‌پذیری بالا پیاده‌سازی می‌شود تا در صورت رشد غیر قابل پیشبینی، به درستی تقاضای کسب‌و‌کار را پوشش دهد و متناسب با افزایش نیازها، رشد کند. اما در سازمان‌های بزرگ، انجام فرایندها به دلیل حجم اطلاعاتی بالا، فعالیتی پیچیده به‌شمار رفته که در کنار وقت، سرمایه شما را هم به باد می‌دهند.

این در صورتی است که یک سیستم ERP مجهز و جامع، به راحتی توانایی مدیریت اطلاعات، حتی در ابعاد بالا را هم دارد. به همین دلیل سیستم ERP برای غول‌های بازار که با حجم اطلاعاتی بالایی همراه هستند، از ضرورت‌های کار به‌شمار می‌رود. 

اما وقتی بحث به کاربرد ERP در سازمان‌های کوچک می‌رسد، یک سیستم پایه با ابزارات اساسی هم می‌تواند کفایت کند. در کسب‌وکارهای کوچک، صرفه‌جویی در هزینه‌ها حرف اول را می‌زند؛ به همین دلیل نیازی نیست که سیستم ERP با امکانات گسترده و بیش از حد نیاز کسب‌وکار تهیه شود. پس قبل از تصمیم‌گیری، نیازهای سازمان را بررسی کرده و بر اساس آن‌ها، سیستم منطبق با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید.

مزایا استفاده از erp

حال که متوجه شدیم erp چیه ، این سوال مطرح می‌شود که مزایا استفاده از آن در کجاست؟ این سیستم همانند یک ناجی همیار، به سازمان‌ها جانی تازه داده و موتور کسب‌وکار را روشن می‌کند. 


توسعه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) با ارائه دو اصل کنترل و شفافیت، این امکان را به شما می‌دهد که با تحلیل‌های عمیق و گزارش‌های دقیق، تصویری روشن نسبت به فرآیندها سازمان داشته و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. 

پس از رصد موانع موجود در سازمان، ERP با هدف پوشش‌‌دهی و بهبود نقاط ضعف، راهکارهای مدیریتی‌ برای فرایندهای هر کسب‌وکار مطرح کرده و امکاناتی را برای عملی کردن آن، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

در طرف دیگر، حضور اطلاعات در تمامی بخش‌های کسب‌وکار با وجود دسترسی‌ها، این فرصت را ایجاد می‌کند که کارکنان از فرایند بخش‌های سازمان با خبر شوند و با آگاهی بیشتر، خروجی بی‌نقصی ارائه دهند. از دیگر اهداف ERP می‌توان به بهبود تصمیم‌گیری‌های خرید اشاره کرد.

این سیستم با حذف هزینه‌های غیر ضروری و پیدا کردن بهترین تامین‌کننده مالی، هزینه‌های شرکت را مدیریت کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های یک سازمان می‌شود. 


مزایای سیستم ERP در کلامی مختصر عبارتند از: 

1️⃣افزایش بهره‌وری

2️⃣گزارش‌دهی فوری و دقیق

3️⃣مقیاس‌پذیری بی حد و مرز

4️⃣افزایش امنیت اطلاعات

5️⃣صرفه‌جویی در هزینه‌ها

6️⃣پیشبینی دقیق و حساب‌شده

7️⃣تقویت قدرت رقابت‌ در بازار

8️⃣ارائه خدمات مناسب به مشتریان

9️⃣حدف کاغذ‌بازی‌های اداری

نرم افزار Erp چیست؟

نرم‌ افزار erpیک ابزار قدرتمند است که بر اساس اصول برنامه‌ریزی منابع سازمانی طراحی شده و با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات، سازمان‌ها را به سمت بهره‌وری بیشتر هدایت می‌کند.


این نرم‌افزار مانند یک ستون فقرات دیجیتال عمل کرده و تمام داده‌ها و فرآیندهای حیاتی یک کسب‌وکار را در یک پایگاه داده مرکزی جمع‌آوری و مدیریت می‌کند. اي آر پي با جمع‌آوری اطلاعات از واحد‌های حسابداری، تولید، مدیریت زنجیره تامین، فروش، بازاریابی و منابع انسانی، شرایط تحلیل‌های داده‌محور را فراهم کرده و بینشی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP، یک ابزار پیشرفته و چند‌بعدی بوده که از ماژول‌های متنوعی، متناسب با نیازهای هر بخش ضروری یک سازمان تشکیل شده است. وجود این ماژول‌ها به کسب‌وکار شما کمک می‌کند که از فرآیندهای تکراری و زمان‌بر را خودکارسازی کرده و تمرکز را بر روی رشد و پیشرفت سازمان بگذارد.

ماژول های سیستم erp

انواع ماژول های سیستم erp

ERP مانند یک پازل پیچیده از ماژول‌های مختلف بوده که هر یک به شیوه منحصربه‌فردی برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای یک سازمان طراحی شده‌اند. این ماژول‌ها همچون بخش‌هایی از یک سازه بزرگ، وقتی به‌ درستی در کنار هم قرار ‌می‌گیرند، می‌توانند تغییراتی اساسی‌ در کسب‌وکار ایجاد کنند. در ادامه، به انواع ماژول‌ های ERP نگاهی می‌اندازیم:

منابع انسانی

ماژول منابع انسانی تمام جنبه‌های مرتبط با کارکنان یک کسب‌وکار را از فرآیند استخدام و آموزش تا بررسی مقدار حقوق را تحت کنترل گرفته و آن‌ها را مدیریت می‌کند. با استفاده از این ماژول می‌توانید ارزیابی بهتری از عملکرد افراد داشته و منابع انسانی را به شیوه بهینه‌تری کنترل کنید. 

امور مالی

امور مالی و حسابداری همچون نبضی بوده که جریان حیات کسب‌وکار را در دست دارد. ماژول امور مالی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، مدیریت این ارگان پیچیده و اساسی را در دست گرفته و تمام جنبه‌های مالی از جمله بررسی حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، مدیریت بودجه و گزارش‌دهی مالی را پیگیری می‌کند. این ماژول با کمک گزارش‌های دقیق، چشم‌انداز بهتری از وضعیت مالی را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

📚بیشتر بخوانید: تاثیرات هوش‌مصنوعی در ERP

زنجیره تامین

با ماژول زنجیره تامین می‌توانید به تمامی فرایندهای تامین یک محصول نفوذ کرده و تک تک عملیات‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنید. با این ماژول موجودی انبارهای را کنترل کرده و فعالیت‌های لجستیکی را به آسانی مدیریت کنید.پیگیری سفارشات خرید، مناقصه و قراردادها هم از مسئولیت‌ این ماژول خارج نبوده و با کمک آن می‌توانید برنامه‌ریزی‌ دقیق برای فرایند تولید داشته باشید. 

نیاز به تهیه یا تعمیر ماشین آلات دارید؟ ماژول زنجیره تامین این فعالیت‌ را هم رهگیری می‌کند. بررسی کیفیت محصول را هم به عنوان آخر پله زنجیره تامین، به عهده این ابزار بگذارید.

سایت ساز

ماژول سایت‌ساز برای کسب‌وکارهایی که به دنبال ایجاد وب‌سایت‌های حرفه‌ای و پویا هستند، ابزاری قدرتمند و کاربردی به‌شمار می‌رود. این ماژول طراحی و مدیریت سایت‌ها را به امری ساده و بدون نیاز به دانش فنی تبدیل کرده و به سازمان‌ها امکان حضوری بدون دردسر در دنیا وب را می‌دهد. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید وبسایت اینترنتی خود را طراحی کرده و ارتباط با مشتریان را به شکلی مؤثر و تعاملی‌تر پیش ببرید. 

بازاریابی

قصد دارید با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، فروش کسب‌وکارتان را افزایش دهید؟ جای نگرانی نیست، کافی است مارکتینگ را به ماژول بازاریابی بسپارید.

این ماژول با ایجاد کمپین‌های خودکار تبلیغاتی، طراحی، ارسال و پیگیری ایمیل و پیامک، بازاریابی را همانند یک متخصص دیجیتال مارکتینگ جلو برده و مشتریان بیشتری را برای شما جذب می‌کند.

از بازاریابی پیامکی که عبور کنیم، این ماژول نرم‌افزار ERP در ایجاد رویداد‌ها هم به کمک شما آمده و مدیریت فروش بلیط را کنترل می‌کند. اگر برای بهبود خدمات کسب‌وکارتان، نیاز به فرم نظرسنجی دارید، این ماژول توانایی ارسال نظرسنجی و بررسی آن به صورت زنده را دارد.

خدمات

همانطور که از نام ماژول خدمات پیداست، این ماژول به تیم خدمات و پشتیبانی مربوط می‌شود. ماژول خدمات با ارائه قابلیت‌هایی همچون سازماندهی پروژه‌ها، ایجاد و بررسی جدول زمانی و اولویت‌بندی و حل تیکت‌های مشتریان، دغدغه‌های یک کسب‌وکار کاهش می‌دهد. این ماژول در برنامه‌ریزی کارمندان و ایجاد قرار ملاقات‌ها هم کاربرد دارد.

بهره‌وری 

ماژول بهره‌وری در نرم‌افزار ERP به‌عنوان موتور محرکه‌ای برای افزایش عملکرد و کارایی بخش‌های عملیاتی کسب‌وکار فعالیت می‌کند. این ماژول با ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان از طریق شاخص‌های کلیدی (KPI) و پیگیری زمان‌های کاری، مسئولیت بهینه‌سازی فرایندها و منابع انسانی را بر دوش دارد.


این ابزار، بررسی تاییده‌ها را به صورت خودکار انجام داده و گزارش‌هایی دقیق و جامعی برای شناسایی موانع ارائه می‌دهد. همچنین با ارائه اینترنت اشیا، نیاز به منابع انسانی را کاهش داده و کسب‌وکار را مدرن می‌سازد. 

فروش

ماژول فروش ERP با فراهم کردن ابزارهایی برای پیگیری دقیق سفارشات، مدیریت ارتباطات مشتریان (CRM)، صدور فاکتورهای سریع و تحلیل عمیق داده‌های فروش، به کسب‌وکارها کمک می‌کند که فروش را به سطح جدیدی از کارایی برسانند. این ماژول با نفوذ به ذهن مخاطب و دریافت سر نخ‌ها، فرصت‌های جدید را تشخیص داده و رابطه پایدارتری با مشتریان ایجاد می‌کند.

خرید سیستم erp

خرید بهترین سیستم erp

شاید در قدم اول، تهیه سیستم ERP هزینه‌ای اضافی بر روی مخارج ضروری یک کسب‌وکار به‌‌نظر برسد، اما این تصور اشتباهی بیش نیست. خرید این سیستم همانند کاشتن دانه‌ای است که با گذر زمان به درختی تنومند تبدیل شده و ثمره‌ آن  نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه برای سال‌های طولانی ارزشمند خواهد بود.


اگر تصمیم به خرید سیستم ERP دارید، قبل از هر کاری، تیمی از متخصصان واحدهای سازمان تشکیل دهید. با کمک این تیم، نیازهای کسب‌وکارتان رصد کرده و انتظارات خود را از این سیستم مشخص کنید؛ در صورتی که مزایای طولانی مدت نسبت به هزینه‌ اولیه منطقی بود، بهترین نرم‌افزار ERP ایرانی را بر اساس نیازهای سازمان تهیه کنید. 


برای درک بهتر قابلیت‌‌ها این سیستم، دمو ERP قرار داده شده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بررسی مو شکافانه‌تری بر روی انتخاب خود داشته باشید. پس با در نظر گرفتن این نکات و دقت در انتخاب نرم‌افزار، از پرداخت هزینه‌ بیشتر برای ERP جلوگیری کرده و با این تصمیم استراتژیک، کسب‌وکار خود را متحول کنید. 

قیمت سیستم erp

حال که تصمیم خود را برای تهیه ERP گرفته‌اید، باید بدانید که هزینه توسعه یک سیستم مدیریت منابع انسانی به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ عواملی مانند پیچیدگی سازمان، تعداد کارکنان، میزان شخصی‌سازی مورد نیاز و نحوه استقرار.

بسیاری از کسب‌وکارها ممکن است تنها با برخورداری از برخی قابلیت‌های پایه سیستم، نیازهای خود را پوشش داده و هزینه‌ پایینی برای تهیه نرم‌افزار بپردازند؛ اما در مقابل آن هم ممکن است یک سازمان بزرگ، بر اساس نیازهای پیچیده‌ و راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده با هزینه‌های سنگین‌تری همراه شود. در کلام ساده‌تر می‌توان گفت که همه هزینه‌ها بستگی به کسب‌وکار شما دارد.

اما فراموش نکنید که تهیه سیستم ای آر پی، انتهای راه نیست و هزینه‌های مربوط به پیاده‌سازی نرم افزار erp، آموزش، نگهداری و پشتیبانی هم باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از تصمیم‌گیری، گزینه‌های موجود را بررسی کرده و تا جای ممکن از نسخه دمو استفاده کنید. برای مشاهد نسخه آزمایشی کلیک کنید.

انواع سیستم erp

انواع مدل های سیستم erp

پس از آشنایی با ERP، نوبت به بررسی انواع آن می‌رسد. سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی بر اساس نحوه استقرار، به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، با مزایا و معایب خاص خود همراه است. 

در ERP مستقر در محل (On-Premise ERP)، داده‌ها و نرم‌افزار بر روی سرورهای سازمان پیاده‌سازی می‌شوند. کنترل کامل سامانه در دستان تیم فناوری اطلاعات بوده و شخصی‌سازی در کوچک‌ترین جزئیات هم ممکن است. فراموش نکنید که هزینه اولیه تهیه و نگهداری تجهیزات سیستمی را در نظر بگیرید. استفاده از نرم‌افزار erp on premise برای کسب‌وکار های بزرگ مناسب‌تر است.

یکی از محبوب‌ترین انواع ERP، مدل ابری (Cloud-based ERP) نام دارد. در این مدل، نرم‌افزار و اطلاعات بر روی سرورهای ابری اجرا شده و کاربران تنها از طریق اینترنت به سیستم دسترسی پیدا می‌کنند. در مدل ابری نیاز به سخت‌افزار پیشرفته نبوده و با هزینه اولیه کمتری قابل پیاده‌سازی است. دسترسی آسان در هر مکان و زمانی،  نگه‌داری و بروزرسانی خودکار از دیگر مزایای این روش به‌شمار می‌روند. از نرم‌افزار erp ابری میتوان برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط استفاده کرد زیرا صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

ای آر پی هیبرید (Hybrid ERP) به شما امکان استفاده هم‌‌زمان از ویژگی‌های مدل مستقر در محل و ابری را می‌دهد. در این مدل، داده‌های حساس و حیاتی سازمان بر روی سرور داخلی گرفته و بخش‌هایی که نیاز به مقیاس‌پذیری و دسترسی بیشتری دارند، بر روی ابر پیاده‌سازی می‌شوند. این نحوه استقرار هم اطلاعات ارزشمند شما را به درستی محافظت کرده و هم به انعطاف‌پذیرتر شدن منابع و مدیریت آن کمک می‌کند.

هر کدام از این مدل‌های استقرار متناسب با نوع و ابعاد کسب‌وکار کاربرد پیدا کرده و به نیازهای خاصی پاسخ می‌دهند. انتخاب صحیح مدل ERP باعث افزایش کارایی سازمان شده و سیستم کسب‌وکار شما را متحول می‌کند.  

تفاوت erp و crm

تفاوت های سیستم erp و سیستم crm

ERP و CRM دو ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارها هستند که هر کدام از آن‌ها، جنبه‌های متفاوتی از یک کسب‌وکار را پوشش می‌دهند. برای درک بهتر تفاوت ERP و CRM، تصور کنید که سازمان شما، مثل یک ساعت مکانیکی عمل می‌کند؛ ERP فعالیت بین چرخ‌دنده‌ها را هماهنگ می‌کند تا کل سیستم فعالیتی یکپارچه و بی‌نقص داشته باشد. 

این سیستم با تمرکز بر روی تمام بخش‌های یک سازمان، عملیات‌های داخلی را پوشش داده و باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی می‌شود. در کلام ساده‌تر، ای ار پی یعنی بهینه‌سازی تمام فرآیندهای داخلی و رساندن سازمان به حداکثر کارایی.

اما در طرف دیگر، CRM مانند سفیری بوده که به عنوان نماینده سازمان شما در برابر مشتریانتان انتخاب شده است. این نرم‌افزار به قلب مشتریان نفوذ کرده و به شما کمک می‌کند تا هر تعاملی را به عنوان یک فرصت برای ایجاد رابطه‌ای پایدار در نظر بگیرید. 

سی آر ام، سیستم اطلاعات مشتریان را مدیریت کرده و با بهینه‌سازی فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش، مشتریان وفادار را جذب کرده و فروش شما را افزایش می‌دهد. در کلام دیگر، این سیستم را می‌توان ابزار بهبود تجربه مشتری و افزایش وفاداری آن‌ها توصیف کرد. 

تاریخچه ERP چیست؟

تاریخچه پیدایش سیستم‌های اطلاعاتی به بعد از جنگ‌ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ زمانی که سیستم کنترل و برنامه‌ریزی موجودی انبار، بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای تولید انجام می‌شد. 

در دهه شصت میلادی بود که درک کامل‌تری از مفهوم برنامه‌ریزی مطرح شد، شرکت‌های نرم‌افزاری را به فکر انداخت که این مفهوم را به صورت کامل‌تر در سیستم‌های اطلاعاتی طراحی کنند و آن را در دسترس تولیدکنندگان قرار دهند.

شرکت IBM با استفاده از این مفهوم، سیستمی در زمینه برنامه‌ریزی احتیاجات مواد طراحی کرد؛ این سیستم تمام فرایندهای زمانی تولید را از زمان تحویل مواد اولیه تا تولید محصول و تحویل آن به مشتری را برنامه‌ریزی می‌کرد.

با رشد مفهوم‌ برنامه‌ریزی در دهه هفتاد، مفهومی کامل‌تر با نام برنامه‌ریزی مواد (Material Requirement Planning) مطرح شد و در پس آن، سیستم‌های اطلاعاتی MRP به وجود آمدند. پس از گذشت چند سال، با ارایه شدن MRP II، پای تاثیرات برنامه‌ریزی به کف کارگاه‌ها باز شد و همه منابع تولیدی از قبیل ماشین آلات و منابع انسانی در این سیستم نرم‌افزاری پیاده‌سازی شدند.

اما در طرف دیگر ماجرا، سیستم‌‌های اطلاعاتی دیگری مانند سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی، سیستم‌های مرتبط به نگهداری و تعمیرات، کنترل کیفیت و سیستم‌های اطلاعاتی مالی گسترش پیدا کردند و در میان کسب‌وکارها جای گرفتند.

همه این سیستم‌ها به خوبی وظایف سازمانی مرتبط به خود را انجام می‌دادند ولی توانایی هماهنگی و ادغام با بخش‌های دیگر نداشتند. این اتفاق، یکپارچگی کل فرآیندهای سازمان را بر هم می‌زد و مشکلاتی در تهیه گزارشات و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ایجاد می‌کرد. در دهه 90 میلادی شرکت‌های زیادی، برای رفع مشکل یکپارچگی سیستم‌های اطلاعاتی، بینش خود را از وظیفه گرایی به فرایندگرایی تغییر دادند و تمامی فرایندهای یک کسب‌وکار را در دل یک سیستم یکپارچه با مدیریت متمرکز بر روی منابع سازمانی (ERP) طراحی کردند.

در سال 2000 میلادی، زمانی که تکنولوژی با رشد چشمگیری روبه‌رو شد، شرکت‌های ارائه‌دهنده ای ار پی با این پیشرفت همراه شدند و نرم‌افزارهای خود را به سیستم‌های بالغ‌تری تبدیل کردند؛ بطوریکه ERP دیگر مختص به فرایندهای درون سازمانی نبود و عملیات‌های خارج از کسب‌وکار را هم پوشش می‌دهد. 

کلام پایانی

در این مطلب با همه چیز در مورد ERP آشنا شدیم و کاربرد آن را بررسی کردیم. همچنین نگاهی بر تفاوت ERP بر CRM داشتیم و این دو نرم‌افزار را در راستای هدف و کاربردشان مقایسه کردیم.حال که فهمیدم erpچیست، اگر همچنان علاقه‌مند به تهیه این سیستم دارید، شرکت نرم افزاری ستکا را فراموش نکنید. ستکا با بیش از ده سال تجربه در ارائه راهکارهای نرم‌افزاری ERP، به عنوان یکی از متخصصین این حوزه در ایران شناخته شده است. ستکا با در نظر گرفتن اصول اخلاقی و ارائه محصولات با کیفیت، به حمایت کسب‌وکارها آمده تا با کمک یکدیگر موفقیت‌های جدیدی را رقم بزنیم.

اطلاعات بیشتر


در ERP
ورود | ثبت نام افزودن نظر